onsdag 18 juli 2012

I ♥ Italia

Nu är man hemma i Sverige igen efter en helt fantastisk resa. Det var min första gång i Italien och jag kan bara säga - I  Italia - 


Först var det Rom i tre intensiva dagar och vi var riktiga turister. Vi besökte Colosseum, Forum Romana,  Vatikanstaten, Pantheon, Fontana di Trevi etc etc. Det ena vackrare och häftigare än det andra.Vi hade privat guidad tur i Vatikanstaten vilket var en otroligt häftig upplevelse med Sixtinska kapellet, katedralen, och de olika områdena på museet.  Vädret var helt underbart med temperaturer på mellan 34-37 grader. Det blev något varmt i Rom och man svettades mer än man hann dricka vilket gjorde att man inte gick på toaletten på nästan hela dagen. En konstig känsla när man dricker och dricker, men trots det känns kroppen uttorkad. 


Rom var en häftig stad, men jag kan bli chockad över hur lite engelska italienarna kan, även den yngre generationen. Som tur var kan både Elin och Thor spanska flytande och med lite italiensk brytning, fungerar spanskan utmärkt :) 


Efter Rom hämtade vi en bil och begav oss vidare till Toscana för att möta upp resten av familjen Banke. Vi bodde på ett område som tillhörde vingården San Andrea och vårt hus hette Villa Zobi. Vi var i området Val di Pesa, som ligger mellan Sambuca och Siena. Ett stort fint hus med pool, diskmaskin, tvättmaskin och helt enskilt. Vi var fem par och tre barnbarn så det behövde mycket utrymme. Lars och Gunilla (föräldrarna Banke) kunde inte ha hittat ett bättre boende. Även här besökte vi olika ställen såsom bland annat Florens och San Gimignano, vinprovning etc. 
Inne i Florens har de en speciell lädermarknad som har de mest fantastiska läderprodukterna. De har så mjukt fint läder i Italien och vad jag förstod tillverkas de mesta i Florens. Det blev självklart shopping och allt som allt inhandlade jag tre skinnväskor :)


San Gimignano är en gammal muromgärdad stad som är karakteristiskt för sina torn. De är mysiga små gator blandat med butiker. Väldigt turistiskt, men roligt att gå runt och bara titta. Helt fantastiska portar som ser ut att vara helt skyddade för väder och vind. Det är nog dessa vackra träportar som jag kommer att förknippa med denna plats. 


Vi besökte också ett outletområde som jag tyvärr inte kommer ihåg vad det hette, men där fanns Ralph Lauren som dessutom hade rea :D Lyckan var total. Blev en rugbytröja och en kofta till mig och Thor köpte en piké och en långärmad tröja för att ha över skjortor. Det blev lite fler saker, men Raffe var det bästa med den utflykten. 


Mellan våra utflykter blev det lite solande, men framförallt mycket badande. Barnen älskade poolen och det gjorde vi vuxna också. Tror att Thor var mer i vattnet än på land. Jag ska definitivt ha pool i min trädgård när jag har hus/gård, helt klart värt pengarna det kostar. Vi har ätit en massa mat, (allt annat än lågkolhydrat), druckit, spelat spel och haft det hur mysigt som helst. 
Det kändes inte kul att behöva lämna Italien och den goa goa värmen, men vi hade ju något som väntade på oss hemma. 


Lilla Lacie hämtade vi i måndags och det känns overkligt att hon är vår. Lillflickan somnade direkt i mitt knä i bilen på väg hem och sov hela natten i sin valphage. Än så länge är hon hur snäll som helst och en riktig sötnos. Vi har besökt hästarna vilket var lite läskigt och man var tvungen att morra lite på dem när matte gick in i hagen. Hon är däremot en nyfiken liten sak som kommer att bli en riktig tuffing tror jag. Däremot gillar hon inte blåsten vilket hon får ta och vänja sig vid med tanke på att hon är en Malmötös nu. 


Nu ligger hon och sover bredvid mig i soffan och hon är ett litet värmeelement. Jag är ingen valptokig människa, men det är verkligen helt annorlunda när det är ens egen hund. Kommer säkert tjata mycket om henne i framtiden ;)















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar