tisdag 21 augusti 2012

HUNDBAJSDILEMMAT

Thor och jag har precis avklarat kvällsrundan med en liten Lacie som totalt vägrar att bajsa för kvällen. När Thor tar av sig skorna märker han att han har trampat i hundbajs.

Nu undrar jag varför man skaffar en hund, men inte tänker plocka upp efter dem. Kommer inte dessa två tillsammans, som barn med en massa blöjbyten? Vilka är det då som inte plockar upp efter sina byrackor, för vad jag vet är det ingen som riktigt vill ta ansvar för det. Denna diskussionen är inte ny och jag kan inte ge en siffra på all de som man har pratat med detta om. Men det är ju aldrig så att någon överraskar diskussionen med att säga "Ja jag plockar aldrig upp efter min hund"

Igår köpte jag tre paket färgglada hundbajspåsar, två rosa och en turkos. Dessa kostade 30 kronor totalt och innehåller 135 stycken påsar. Säg att ens hund bajsar 3 gånger/dag vilket gör att dessa påsar då räcker i 45 dagar. Så med tanke på detta kan det ju inte vara pengarna som gör att man inte vill plocka upp efter sin hund. Är det så att man fått alzheimers- light och helt enkelt glömmer påsen VARJE gång man rastar hunden, är ett tips att knyta fast en på kopplet vilket folk säkerligen inte kan glömma då deras hundar är värdelösa på att gå lösa...men det är ett helt annat inlägg.

Sen är ju den vanliga anledningen för när man inte gör saker...lathet. Folk går samma runda dag in och dag ut, hunden kissar och bajsar på ungefär samma ställe och när den gör ifrån sig är det helt enkelt för mycket ansträngning att ta upp påsen ur fickan (om man nu har kommit ihåg den) för att böja sig ner, plocka upp, knyta påsen och hitta en av alla hundra papperskorgar.

Vilket leder in oss på ännu en anledning, bristen på slängplatser. I dagens samhälle har vi lyxen att ha speciella hundlatriner och då menar jag inte toaletter, utan de speciella sopkorgarna. Dessa står dåligt nog bara utplacerade i varje gatuhörn, park eller annat offentligt utrymme vilket tvingar hundägare att promenera minst 5-10 meter för att slänga hundbajspåsen ... otänkbart.

Men med tanke på att människor inte får dåligt samvete av att slänga fimpar, skräp och annat onyttigt på marken är det kanske inte så konstigt att de tycker att det understår en att plocka upp efter sin vovve. Som jag alltid sagt ... folk är stolta över att de källsorterar hemma, men fimpar och slänger skräp var de en känner för det.

Är detta samma människor som intensivt stör sig på allt bajs på hundrastplatsen, men vänder själv ryggen till när den egna hunden gör ifrån sig.

Vad kallar man det ... hyckleri kanske

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar