tisdag 4 september 2012

KALAS, KLIPPNING OCH VATTENBAND

Gud vilken helg det har varit. Har varken haft ork eller tid att sätta mig vid datorn, men nu är det ny vecka och har faktiskt mycket mer energi.

I lördags var första dagen på valpkursen och Lacie skötte sig jätte duktigt. Det var blandade raser, stora som små men självklart ingen lika söt som lillan. Får se vad vi kan lära oss på dessa gångerna, framförallt vill jag ha möjligheten att träna när det är massa liv och hundar omkring oss. Annars har vi ju våra trick -och klicktränare i Emma och Fredrik :)

På kvällen var det dags för kalas och firande av mig med kompisarna. Underbara kompisar som gav mig så fina saker och förgyllde verkligen min kväll. Det var verkligen en perfekt kväll och precis så ett firande ska vara. Jag fick en iskross med alla ingredienser för att göra goda mojitos (min favoritdrink) och ett aromaterapiljus. Fick också ett par snygga amigo transportskydd av Emma som visste att mina hänger ihop med vilja och våld just nu. Däremot när jag kom ut och testade dem i söndags, var framskydden för tajta. Han har väldigt breda skenben, och är nog en modell för den lite smäckrare hästen verkar det som.

I söndags var det segt att ta sig upp ur sängen, men jag skulle ju rida min lilla tjockis som fått två dagars ledigt efter alldeles för intensiva dagar. När vi väl kom ut till hästarna, visade det sig att åsnan dragit av sin ena framsko...sin nyskodda framsko. Amen...va...f?"%#("")n....detta var dock inte det värsta och när jag kom ut i måndags, hade hästen dragit av sig den andra framskon. Han är billig nu kan jag berätta. Däremot måste jag säga att hovis slagit i sömmarna så snyggt att han bara gick av sig sin sko, inte en repa på hoven.

Efter besvikelsen av en enfotad häst i söndags, begav vi oss av till Gualöv där Lacies uppfödare skulle klippa henne.

Före- lurvig korsningsvovve

Efter- utställningsbeddlis ;)

Det ser ut som hon har en super tydlig linje vid bogen, men så ser det inte ut i verkligheten. Hon är så mjuk nu att man bara vill mysa och snusa på henne hela tiden.

Självklart tyckte hon väldigt synd om sig själv under hela klippningen, men stod trots det stilla och gnällde helt i tysthet.

Nu har skolan börjat, igår var det upprop och idag första föreläsningen. Kändes konstigt att sitta i skolbänken igen, men ska bli riktigt roligt att läsa master. Det kommer att bli mycket läsande och skrivande, men kan vara bra och finputsa sina skrivkunskaper.

Idag efter skolan, hämtade jag upp Thor och så begav vi oss iväg till Löberöds veterinärklinik. Det var dock utan häst och vi skulle få se en demonstration på när en häst arbetar på ett vattenband. Detta ska jag köra med Class och kommer troligtvis bli en tre gånger i veckan som jag får köra mellan stallet och kliniken. Men är förhoppningsvis helt värt det och sedan blir det ju bara under en kort period.

Varför jag har snöat in oss på vattenband som rehabilitering är för att detta hjälper hästen att arbetar sig själv frisk, men utan belastning. Vid en benskada belastas de svaga ledarna mindre, och i Class fall så arbetar han utan min vikt på ryggen. Att gå på vattenband stärker ruggmuskulaturen markant, men sedan hjälper det också hästen att förbättra undertramp och balans. Detta kan också hjälpa Class med sitt vänstra bakben och stärka detta samtidigt som han får ett bättre schvung i steget.

Blev inga super bra bilder för ljuset var så konstigt inne i rummet med vattenbandet, men ni ser ju hur det fungerar.

Är det någon som läser detta och har erfarenhet av denna rehabiliteringstyp så får ni gärna kommentera.

Nu ska det tas en kvällsrunda med lilla innan det är dags att sova, riktigt trött efter en skoldag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar